سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























علمی

نیکی‌های هر کس به سود خود او و بدی‌های و زشتی‌هایش به زیان خود او خواهد بود.
 «بقره – 286»‌


 «بو.دا و مرد جوان»
 روزی مردی جوان در حالی که زار زار می‌گریست به نزد بودا آمد. بودا از او پرسید: «چه شده جوان؟»
 «استاد دیروز پدر پیرم مُرد.»
 «خوب چه می‌شود کرد؟ اگر او مرده است گریه دوباره زنده‌اش نمی‌کند.»‌
 «بله، استاد می‌فهمم گریه پدرم را باز نمی‌گرداند. ولی من با تقاضای مخصوصی به نزد شما آمده‌ام. خواهش می‌کنم برای پدر مرحومم کاری انجام دهید.»
 «هان؟!‌ از دست من برای پدر مرحوم تو چه کاری ساخته است.؟»
 «استاد خواهش می‌کنم کاری بکنید. شما که آدم پُر توانی هستید حتماً کاری می‌توانید بکنید.»
 «بسیار خوب، برو بازار و دو عدد کوزه‌ی گلی بخر.»
 مرد جوان خیلی خوشحال شد. فکر کرد بودا قبول کرده است که مراسمی برای پدرش انجام دهد. به سمت بازار دوید و با دو کوزه بازگشت بودا گفت: «خیلی خوب یکی از کوزه‌ها را با روغن پُر کن.»‌ مردجوان این کار را انجام داد. «کوزه‌ی دیگری را با سنگ ریزه پُر کن.» مرد، این کار را هم انجام داد. «حال کوزه‌ها را در حوضی که آنجاست بگذار.» مرد جوان هم، چنین کرد. هر دو کوزه به ته حوض فرو رفتند. بودا گفت: «حالا،‌ چوبدست بزرگی بیاورد. با آن به کوزه‌های بزن و آن‌ها را بشکن.» مرد جوان خیلی خوشحال بود، فکر می‌کرد بودا در حال اجرای مراسمی شگفت انگیز برای پدرش است.
 مرد جوان در حالی که طبق گفته‌ی بودا چوبدستی را برداشته بود ضربه‌ی محکمی زد و هر دو کوزه را شکست. بالافاصله روغنی که در یکی از کوزه‌ها بود، بالا آمد و بر سطح آب شناور شد. سنگریزه‌های کوزه دیگر بیرون ریخت و در ته حوض باقی ماند.
 آنگاه بوداد گفت:  «خوب مرد جوان این هم کاری که من انجام دادم. حالا همه را خبر کن و به آن‌ها بگو شروع به نیایش و سرود کنند»
 «ای سنگریزه‌ها به سطح آب بیایید. به سطح آب ببایید!‌ ای روغن ته نشین شو، ته نشین شو!»‌
 «استاد شوخی می‌کنید! چطور چنین چیزی امکان دارد؟ سنگریزه‌ها از آب سنگین‌ترند. آن‌ها در ته حوض بمانند. نمی‌توانند بالا بیایند. استاد، این قانون طبیعت است! روغن از آب سبک‌تر است باید در سطح آب بماند. نمی‌تواند به ته آب برود استاد این قانون طبیعت است!»‌
 «جوان تو از قانون طبیعت اطلاع زیادی داری اما این انون طبیعت را خوب نفهمیده‌ای: اگر پدرت همه‌ی زندگی‌اش کارهایی انجام دده که مثل این سنگریزه‌ها سنگین باشد، او موظف به ته رفتن است، چه کسی می‌تواند او را بالا بکشاند؟ و اگر همه اعمالش مثال این روغن سبک باشد، او موظف به بالا آمدن است، چه کسی می‌تواند او را پایین بکشد؟

 



نوشته شده در سه شنبه 89 مرداد 26ساعت ساعت 5:12 عصر توسط صابرسلیمانی فارسانی| نظر بدهید
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin
دانلود کد پخش کننده رهبر1
دریـــــافــت کـــــد

MP3 لینک دانلود